google-site-verification=J9ktQVy01mE6mSuI4jTYsydblSXIJTnml8WrhCbt_tY
Valitse sivu

Elämme nyt uudenlaista arkea ja vaikka useassa yrityksessä etätyöt edelleen jatkuvat, monilla työpaikoilla mietitään jo toimistolle paluuta. Kokosimme Riemun vinkit mistä lähteä alkuun, kun suunnitellaan turvallista paluuta toimistolle.

Turvallisen toimiston suunnittelu kannattaa startata aina oman työpaikan riskien kartoituksella. Työpaikat ja työyhteisöt ovat erilaisia, joten riskikartoituksessa voi nousta esiin työpaikasta riippuen erilaisia asioita. Tärkeää on myös kartoittaa mahdollisia riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä ja huomioida erityisesti heidät suunnitelmissa. Pohdi lisäksi ainakin seuraavia asioita:

1. Toimiston layout

Ennen toimistolle palaamista on tärkeää varmistaa riittävät turvavälit ja etäisyydet. Toimiston layoutissa kannattaa miettiä työpisteiden etäisyyksiä toisistaan sekä istumapaikkojen sijoittamista turvallisesti neuvottelutiloissa ja taukotiloissa. Eri työpisteiden väliin voidaan lisätä tilanjakajia ja paikat kannattaa sijoittaa limittäin. Myös kulkureitit tulee miettiä uudelleen turvavälit huomioiden, jotta vältetään turhat ruuhkat. Tilasovituksen avulla toimiston layout voidaan päivittää ja suunnitella helposti ennen kuin yhtään kalustetta on siirretty. Mallikuvassa alla näet alkutilanteen (vasemmalla) ja korona-aikaan päivitetyn tilan (oikealla).

2. Yhteiset pelisäännöt

Kun tilojen layout on päivitetty, yhteiset pelisäännöt varmistavat että tilan käyttäjät tietävät miten tiloissa toimitaan turvallisesti. Kannattaa myös pohtia porrastettua paluuta työpaikalle tai esimerkiksi vuorottelua siten, että vain osa ihmisistä on paikalla kerrallaan. Seuraa miten uusi arki alkaa sujumaan ja tee tarvittaessa muutoksia ja korjauksia. Elämme ja opettelemme kaikki uudenlaista arkea, joten tarvetta toimintatapojen päivittämiselle voi tulla. Kerää myös palautetta ja parannusehdotuksia työpaikalla.

3. Opasteiden suunnittelu tilaan

Hyvällä opastuksella sekä työntekijät että tilassa vierailevat osaavat toimia tiloissa oikein. Opasteiden ei tarvitse olla tylsiä, vaan niissä kannattaa huomioida yrityksen brändi-ilme ja innostavuus. Tila ei pelkästään koostu kalusteista, toiminnallisuuksista tai kulkureiteistä, vaan tilassa vahva brändin läsnäolo viestii kävijöilleen yrityksen arvoista ja luo haluttua tunnelmaa. Infokyltit, tarrat ja opasteet soljuvat tilaan suunnitellusti ja turvallinen työympäristö luo parempaa työhyvinvointia. Hyvällä suunnittelulla esimerkiksi suojasermit voidaan hyödyntää myöhemmin fiilistauluina toimistolla tai vaikka messukäytössä. Yhteistyökumppanimme Niinin sivuilta löydät myös paljon vinkkejä toimivaan opastukseen. Lue lisää täältä.

4. Materiaalien valinta

Erilaisilla pintamateriaaleilla voidaan myös lisätä työpaikan turvallisuutta. Esimerkiksi ovenkahvat voidaan teipata antimikrobisella kalvolla, joka toimii sekä bakteereita että viruksia vastaan (lisätietoja voit lukea täältä). Antimikrobisella kalvolla voidaan myös teipata esimerkiksi neukkarin ja taukotilojen pöydät. Varmista myös riittävät suojavarusteet työpaikalla sekä pohdi onko tarvetta esimerkiksi sermien hankintaan.

5. Hygienian lisääminen

Siivousta kannattaa luonnollisesti lisätä ja varmistaa myös riittävät käsien desifiointipisteet. Muista myös sidosryhmät. Keskustele ja koordinoi yhteiset toimintamallit esimerkiksi työterveyshuollon ja siivouksesta vastaavan yrityksen kanssa.

Lisää infoa turvalliseen paluuseen työpaikalle löydät mm. EK:n tekemästä oppaasta ja Työterveyslaitoksen toimintaohjeista.

Discover more from Riemusta Oy

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading