fbpx

Tilasovituksella tehot irti tiloista

Minkälainen pohjaratkaisu tukee parhaiten työympäristöäsi? Mietityttääkö kuinka kalusteet saadaan mahtumaan tai olisiko ehkä järkevä siirtää seinä tai kaksi, jotta tiloista saadaan toimivammat yrityksen tarpeisiin? Tilasovituksen avulla työympäristön toiminnallisuudet ja toimiston layout suunnitellaan helposti ennen kuin yhtään kalustetta on siirretty.

Onnistunut tilasuunnittelu hyödyntää käytettävän tilan neliöt maksimaalisesti sekä edesauttaa toimivaa arkea ja työskentelyä. Aina ei ole tarvetta kokonaisvaltaiselle tilasuunnittelulle, vaan usein riittää tilan layoutin suunnittelu sekä olemassa olevien kalusteiden optimaalinen sijoittelu pohjaan. Näin asiakas pystyy halutessaan jatkamaan tilaprojektia eteenpäin itse.

Tilasovitus toimii työkaluna toimiston layoutin suunnittelussa

Tilasovituksella saat apuja toimivamman tilan suunnitteluun. Tilasovituksessa mitoitetaan kulut ja kalusteet työskentelytavat huomioiden sekä neliöt hyödyntäen. Näin on helppo suunnitella tila ilman raskaita kalusteiden siirtoja. Tilat saadaan helposti toimivammaksi hyvällä suunnittelulla ilman että tarvitsee paikan päälle lähteä mittailemaan. 3D-kuvien avulla tila on myös nähtävissä etukäteen.

Tilasuunnittelu lähtee aina liikkeelle yrityksen tarpeista ja tilan käyttötarkoituksesta.

Tila suunnitellaan aina käyttäjälähtöisesti tarpeiden pohjalta. Tärkeää on lisäksi miettiä minkälaista yrityskulttuuria tiloilla halutaan luoda ja tukea. Tilamuutos edellyttää aina myös yhteisten pelisääntöjen määrittelyä. Liian kiveen kirjoitettuja toimintamalleja ja sääntöjä ei kuitenkaan kannata tehdä. Tilojen on tärkeää elää tilan käyttäjien ehdoilla ja tilaa ja toimintatapoja kannattaa muuttaa tarvittaessa.

Pohdi ainakin näitä asioita ennen tilasovitusta.

Jotta saatte parhaan hyödyn tilamuutoksesta, pohtikaa ainakin seuraavia asioita ennen tilasovitusta.

Työntekijätyypit – minkälaisia työntekijöitä teillä on töissä?
  • Ketkä työskentelevät toimistolla yleensä päivittäin? Ketkä taas vierailevat toimistolla harvoin?
  • Ketkä työskentelevät pääosin omalla työpisteellä? Ketkä liikkuvat toimistolla paljon esim. palavereissa?
Työn luonne – minkälaista työtä teillä tehdään?
  • Tehdäänkö enemmän yksilötyötä vai tiimityötä? Tiimit?
  • Tehdäänkö paljon puhelintyötä?
  • Pidetäänkö toimistolla asiakastapaamisia?
  • Säilytystilatarpeet?
Tilatarpeet – minkälaisia tiloja tarvitaan?
  • Nimetyt vai nimeämättömät työpisteet? Vai yhdistelmä näistä?
  • Työhuoneet vai avotilaa? Vai molempia?
  • Neukkaritarpeet? Kuinka monta ja monelle henkilölle?
  • Hiljaiset tilat? Puhelinkopit? Tukitilat? Taukotilat?
Tilan dokumentit – mitä tarvitaan?
  • Lötyykö pohjapiirustus vektorimuodossa?
  • Jos vanhoja kalusteita säilytetään, tarvitaan niistä kalusteinventaario.

Lue lisää tilasovitus-palvelustamme täältä.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: