Toimitilabrändäys (office branding, environmental branding) on maailmalla suosittua, ja se on vihdoin rantautumassa myös Suomeen. Enää ei riitä, että yrityksen logo tai valomainos on seinässä, vaan tilat nähdään keinona vahvistaa brändiä sekä viestiä yrityksen arvoista ja kulttuurista. Hyvin brändätty toimitila innostaa, informoi sekä viestii heti sisään astuttaessa mistä yrityksestä on kyse.
Toimitilabrändäyksen avulla kerrotaan yrityksen tarinaa
Toimitilabrändäys ei ole vain sisustusta. Sen avulla viestitään yrityksen identiteettiä ja persoonaa – saadaan yrityksen seinät kertomaan tarinaa. Tarina voi olla brändin esiin tuomista ja/tai tehdä strategian ja kulttuurin näkyväksi. Se voi kertoa yrityksen historiasta tai visioida tulevaa. Näin toimitila vahvistaa yrityksen viestiä työntekijöille, asiakkaille ja kaikille, jotka tilaan astuvat.
Hyvä toimitilabrändäys on myös johdon työkalu. Se sitouttaa henkilöstöä, nostaa tuottavuutta, parantaa asiakaskokemusta ja kertoo yrityksestäsi jotain sellaista, mitä ei tarvitse sanoin kertoa. Toimitilat tukevat myös yrityksen muuta markkinointimateriaalia. Ainakin olisi syytä varmistua siitä, etteivät tilat ole ristiriidassa muun yritysviestinnän kanssa.
Toimitilabrändäyksellä muunneltavuutta
Yrityksen toimitiloja mietittäessä kannattaa pohtia onko järkevää tehdä mittavia remontteja 5-10 vuoden välein vai tulisiko tilojen pikemminkin elää arjessa yrityksen mukana. Joustava tila on myös ekologisesti kestävämpi ratkaisu. Esimerkiksi neukkarin pöytä voidaan uudistaa teippaamalla, jolloin sen käyttöikää voidaan pidentää huomattavasti. Näin se toimii myös yrityksen viestinnän välineenä nopeasti muuttuvassa ympäristössä. Oli kyse sitten aulasta, neuvotteluhuoneista, taukotiloista tai tuotantotiloista, hyvä brändäys tekee yrityksen tarinan näkyväksi. Tilat ovat täynnä hyvää markkinointipintaa, jolla voit puhutella sekä henkilöstöä että asiakkaita.
Hyvä toimitilabrändäys hyödyntää tehokkaasti erilaisia materiaaleja
Toimitilabrändäys voi olla ikkunateippauksia, valokuvatapetteja, pöytien teippauksia ja yllättävissäkin paikoissa esiin tulevia elementtejä. Esimerkiksi brändätyillä huonekaluilla voidaan luoda kutsuvia lounge-tiloja tai aulatiloja yrityksen omalla ilmeellä.
Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Pinterest on oiva työkalu ideoiden etsimiseen ja omien toteutusten jakamiseen muille. Riemusta kerää ja kasvattaa ideapankkiaan jatkuvasti. Klikkaa kuvakollaasia alla ja pääset toimitilabrändäyksen huikeaan maailmaan ja -mahdollisuuksiin.